Passend Onderwijs; een opgave
Jan Jaarsma is directeur van de SCOH school ‘De Voorde’. Dit is een school voor speciaal onderwijs voor leerlingen met een auditieve en / of communicatieve beperking (SH / ESM) in de leeftijd van 3 tot en met 12 jaar, een zogenaamde ‘cluster 2’ school. De Voorde heeft vestigingen in Rijswijk en in Zoetermeer. Daarnaast bezoeken de specialisten van de Dienst Ambulante Begeleiding van De Voorde de regulier en S(B)O scholen als leerlingen (met of zonder rugzak cluster 2) daar dat nodig hebben.
Wat is de belangrijkste opgave voor ‘De Voorde’?
In het jaarplan van De Voorde staan voor dit schooljaar opbrengst gericht werken, voorbereiding Passend Onderwijs en het borgen van de ICT aanpak als belangrijkste doelen opgenomen. Met name de komst van het Passend onderwijs is een bezuinigingsopgave voor De Voorde. Onderdeel van deze exercitie is dat cluster 2 scholen moeten samengaan in regionale instellingen om voor bekostiging in aanmerking te komen. Dit betekent dat De Voorde haar autonomie en wellicht een deel van haar experts gaat verliezen en mogelijk te maken krijgt met meer bureaucratie. Dat is geen eenvoudige opgave.
Wat is dan je belangrijkste zorg?
De belangrijkste zorg is dat het cluster-2 kind herkend wordt in het regulier onderwijs en dat het kind goede ondersteuning krijgt. Het regulier onderwijs heeft al te maken met bezuinigingen waardoor er grotere groepen zijn of komen, hierdoor zal de kwaliteit van het onderwijs in gevaar komen.
Wat adviseer je de nieuwe politici in Den Haag?
De inhoudelijke koers van Passend Onderwijs is prima, maar er zal nog heel wat moeten gebeuren om deze inhoudelijke verandering vorm te geven. Hiervoor is het noodzakelijk dat er juist extra in het onderwijs wordt geïnvesteerd en niet wordt bezuinigd. Meer leerlingen in het regulier onderwijs opvangen i.p.v. in het Speciaal Onderwijs lukt alleen als we het regulier onderwijs hiervoor goed inrichten en dus ook extra faciliteren.
Vraag van collega Ronald Heijstek
Op dit moment is het nog geen probleem om een leerling met een clusterindicatie Cluster2 te verwijzen. Er is discussie over ESM leerlingen. Zij zouden ook in het regulier onderwijs of SBO kunnen blijven. Hoe ziet mijn collega Jan Jaarsma, directeur van De Voorde zijn school over 5 jaar?
Antwoord van Jan Jaarsma
Over 5 jaar bestaan cluster 2 scholen in de huidige vorm niet meer. Door de vorming van instellingen zullen alle cluster 2 scholen deel uitmaken van een instelling. De verwachting is de instellingen dat ESM- en SH leerlingen kunnen blijven opvangen, ook op het SBO. Specialisten van cluster 2 blijven ondersteunen op de reguliere scholen, zoals dat nu ook gebeurt.
Vraag voor het Ministerie van OCW
Waarom is het noodzakelijk dat cluster 2 scholen instellingen worden? Welke meerwaarde heeft de instelling boven de huidige inrichting van het cluster 2 onderwijs? Hoe draagt dit bij aan de inhoudelijke doelstellingen van Passend Onderwijs?